Hollandsche Schouwburg

hollandseschouwburgJW194110De Hollandsche Schouwburg aan de Plantage Middenlaan werd op 5 mei 1892 geopend. Het gebouw werd ontworpen door de architect Cornelius Antonius Bombach (1857 – 1917) die meer in Amsterdam heeft ontworpen, zoals  Hazenstraat 21, Alexanderkade 12 – 14 en Rapenburgerstraat 97 – 99.

De schouwburg werd ontworpen en onder de naam “Artis Schouwburg” geopend. Die naam verdween echter al twee jaar later, toen de schouwburg failliet ging door de concurrentie van onder andere de nabij gelegen Frascati Schouwburg.
In de schouwburg was ten tijde van de opening plaats voor 1360 personen, wat al snel werd teruggebracht naar 1100 personen. De zaal werd verlicht door een gaskroonluchter met 140 lichtpunten. Boven het toneel was een voorloper van een sprinkler-installatie aangebracht, wat zeer modern was in 1892. Bij de ontwerpen besteedde de gemeente veel aandacht aan de brandveiligheid, door de gasverlichting waren theaterbranden zeer berucht. Het theater maakte in 1894 na het faillissement in 1892 en een renovatie een doorstart onder de naam Hollandsche Schouwburg.Toen het theater zo’n 40 jaar bestond is het gerenoveerd onder leiding van architect Wolter Bakker. Na de renovatie was er één van de drie balkons verwijderd en bood het theater plaats aan 800 toeschouwers. De renovatie van Bakker was klaar in 1930.

hollandseschouwburg1930 – 1940
De periode voor de Tweede Wereldoorlog was financieel een moeilijke tijd voor het theater. Het Leidseplein werd het nieuwe uitgaanscentrum van Amsterdam en de bioscopen werden steeds populairder.
De schouwburg werd overgenomen en Plaza Schouwburg genoemd. Het grote publiek kwam echter niet en de Plaza Schouwburg ging failliet. Een paar maanden later waren er weer toneelvoorstellingen in de Hollandsche Schouwburg.
 
De oorlog

In de periode van mei 1940 tot juni 1941 is het theater voor Joden en niet-Joden. In juni 1941 bepaalt de bezetter dat alleen Joodse artiesten er mochten optreden. Het wordt een exclusief ‘Joodsch Lokaal’. Op 15 september 1941 wordt het Joden verboden om deel te namen aan het publieke en culturele leven en werd het bezoek aan theaters, concertgebouwen, cafés en restaurants verboden. De Hollandse Schouwburg gaat Joodsche Schouwburg heten en de artiesten die er optraden waren lid van een Joodse cultuurbond naar Duits voorbeeld. Het openingsconcert wordt gehouden op zondag 16 november 1941.
Alleen Joden mogen de schouwburg bezoeken. Een van de uitzonderingen was F. H. Aus der Fünten, de Duitse leider van de deportaties. Hij had een grote voorliefde voor Joods theater….
Als Joodsche Schouwburg heeft dit gebouw dienst gedaan tot 19 juli 1942. In de middag was de laatste voorstelling, de volgende dag kreeg het theater de bestemming van verzamel- en deportatieplaats.

Volgens sommige historische bronnen gingen toen de stoelen eruit en ging het theater dienst doen als doorgangshuis voor de (Amsterdamse) Joden die vanuit hier naar Westerbork gevoerd zouden worden; maar volgens andere bronnen én een lezer van deze site zaten op 25 maart 1943 de stoelen er nog wel in aangezien hij daar als vijfjarige in het rode pluche zat.
De schouwburg werd vanaf de herfst van 1942 gebruikt als een soort “wachtkamer” voor het vervoer naar Westerbork. Het verblijf in de Hollandsche Schouwburg kon variëren van dagen tot weken.

Verschillende Joodse artiesten, die eerst in de Hollandsche Schouwburg hadden opgetreden, werden ingezet om de binnenkomst en vertrek zo ordentelijk mogelijk te laten verlopen. Onder hen was Silvia Grohs-Martin, die in 2001 het boek Ich sah die Toten, gross und klein hierover schreef.
In een jaar tijd werden volgens recent onderzoek ruim 46.000 mensen in de Hollandsche Schouwburg vastgehouden die er gemiddeld 5,6 dag verbleven. De laatste grote razzia in Amsterdam was op 29 september 1943 en Amsterdam werd toen “Judenfrei” verklaard. Op 19 november 1943 stopte ook het werk in de Hollandsche Schouwburg en de noodzaak om dit gebouw voor dit doel te gebruiken.
 
Na de oorlog
Kort na de oorlog werd de schouwburg verhuurd voor feesten, huwelijken en partijen. Een doorn in het oog van de Joodse gemeenschap. Voor hen was het ondenkbaar dat deze locatie ooit nog voor vertier gebruikt kon worden. Het gebouw werd door deze gemeenschap gekocht en in 1947 aangeboden aan de gemeente Amsterdam. Met de Joodse gemeenschap werd een plan opgesteld om een herd
enkingsplaats te maken van het gebouw. De voorzijde bleef staan, en ook het voorgebouw. De zaal werd afgebroken. In het voorgebouw kwam een rouwkamer waar een eeuwige vlam brandt. De Hebreeuwse tekst die er te lezen valt betekent “Het licht van de Heer is de ziel van de mens”. Waar het toneel was staat nu een kolom van basalt.
De voormalige koffiekamer van de Hollandse Schouwburg werd het naast de schouwburg gelegen zeer populaire café Eik en Linde. Op 4 mei 1962 werd de eeuwige vlam aangestoken en werd de Hollandsche Schouwburg een herdenkingsplaats.
De herdenkingsplaats werd onderdeel van het Joods Cultureel Kwartier en in 1993 kwam er een door Victor Levie ontworpen namenwand met daarop 6700 familienamen van uit Nederland gedeporteerde en vermoorde Joden.
In 2023 volgde er een restauratie/verbouwing waarbij de groene kleur aan de voorzijde werd hersteld en het interieur en de binnenplaats werd opgeknapt. In 2024 werd de herdenkingsplaats, samen met de Holocaust Museum, heropend.
 
 
 
bron:
Frank van Vree (red.) e.a., De Hollandsche Schouwburg, theater – deportatieplaats – plek van herinnering (Amsterdam 2013) 60, 62, 75, 119
Ewoud Sanders, Topstukken uit de collecties van het Joods Cultureel Kwartier (Zutphen 2017) 103.
diversen
 
Illustratie
Het Joodsche Weekblad, 17 okt 1941, advertentie.
 
gepubliceerd:
24 april 2016


Laatst bijgewerkt:

13 april 2024