magneet rijwielen

magneetRond 1900 hebben Leman Alexander Velleman (Groningen, 27 jan 1870 – Sobibor, 2 april 1943) en Abraham Gompert Verdoner een ijzerhandel aan de Prins Hendrikkade 134-135. Enkele jaren later beginnen ze ook in de handel in rijwielen. Vanaf 1909 worden er fietsen verkocht onder de merknaam “The Magnet”. Er is dan nog geen sprake van eigen productie.
In 1922 wilden Velleman en Verdoner naast de groothandel een volledige fietsenfabriek oprichten. Hiervoor nemen ze Jacobus van den Berg in dienst, die op de Gieterstraat 5 een fietsenfabriek opzet en daar Magnet Rijwielen bouwt. In 1926 brandde de fabriek af en het bedrijf verhuist naar een nieuw fabrieksgebouw aan de Asterweg in Amsterdam-Noord. De productie van rijwielen gaat daar verder, nu onder de merknaam “Magneet”.
In 1928 is het weer mis, ook de nieuwe locatie wordt door brand verwoest. De bedrijfsleiding besluit de fabriek niet op de Asterweg te herbouwen, maar vindt een leegstaande fabriek aan de Groenesingel in Weesp. De activiteiten aan de Prins Hendrikkade worden ook overgeplaatst naar Weesp.
In 1931 is Magneet een trendsetter wanneer men begint met de productie van bruin gemoffelde en verchroomde fietsen. Dat was nieuw, tot die tijd werden er alleen zwarte fietsen geproduceerd. Dit bleek een groot succes. In 1933 stapt Velleman uit het bedrijf. Zijn aandelen – 50% – worden overgenomen door Jacobus van den Berg. Het blijft goed gaan met het bedrijf, zeker wanneer in 1934 er baanracefietsen worden gemaakt, eerst voor de bekende wielrenner Cor Blekemolen, en later de eerste Nederlandse prof-wielerploeg onstaat op Magneet-fietsen. Daarnaast blijft Magneet trendsetter wanneer men de productie van sportfietsen begint, de lichtere fiets met een toeristisch doel.

In 1940 begint een moeilijke periode voor het bedrijf. Verdoner is Joods en moet onderduiken, Van den Berg kan wel door met het bedrijf, maar alleen onder toezicht van een Verwalter. Het bedrijf wordt gezien als een Joods bedrijf en in de oorlog grotendeels ontmanteld. In 1942 moet Magneet de gebouwen uit aan de Groenesingel, de bezetter heeft deze gebouwen nodig voor Fokker. Magneet verhuist naar de Achtergracht in Weesp maar is inmiddels veel kleiner. De gebouwen aan de Groenesingel krijgt Magneet in 1945 niet meer terug.
Verdoner krijgt kanker en overlijdt in 1947. Na zijn overlijden koopt Van den Berg de familie Verdoner uit.
in 1948 wordt de fabriek aan de Achtergracht door brand verwoest, Van den Berg vindt een nieuwe locatie; villa Casparus in Weesp. Dit is de oude woning van een van de directeuren van Van Houten’s chocoladefabriek en de woning wordt verbouwd tot een moderne fabriek.
De concurrentie is echter groot en Locomotief is op een aantal vlakken nu de marktleider.
In 1956 overlijdt Van den Berg, en hij wordt opgevolgd door zijn zoons. Het bedrijf blijft redelijk goed draaien, maar in 1969 blijven door fusies alleen de grote merken bestaan. Magneet ontkomt daar ook niet aan en de rijwielproductie wordt aan Batavus verkocht. De handelsonderneming bestaat tot 1976, dan wordt het bedrijf opgeheven.

bron:
wikipedia,
magneetclub.nl

laatst bijgewerkt:
22 mei 2017