Dorry Kahn

Dorry Kahn was schilder, lithograaf en tekenaar. Dorry werd als Dora Weijl geboren op 19 mei 1896 als dochter van diamantbewerker Louis Weijl (Rotterdam, 19 juli 1858 – Amsterdam, 15 juni 1933) en Rosalie Nieuwkerk (Amsterdam, 24 maart 1858 – Auschwitz, 11 februari 1944). In 1921 trouwde Dorry met Henri Rene Kahn (Amsterdam, 12 oktober 1888 – Amsterdam, 12 april 1970), zoon van Sylvain Kahn van het modehuis Hirsch & Cie. Henri werd later directeur van deze onderneming aan het Leidseplein in Amsterdam. Dorry en Henri kregen twee kinderen, Robert Sylvain en Rose Mary.
Het gezin woonde op  de De Lairessestraat 37hs tot tijdens de oorlog. Op 1 augustus 1945 werden ze ingeschreven op de Jan Luyenstraat 108-1 tot ze op 10 februari 1948 terug konden naar hun huis op de De Lairessestraat 37hs waar Dorry en Henri tot 1956 bleven wonen. Direct na de oorlog konden ze niet terug naar het huis omdat de Rijkspolitie het in gebruik had genomen.
Dorry overleed in Amsterdam op 20 augustus 1981.

Nadat ze eens model had gezeten voor een portret pakte Dorry het schilderen (weer) op. Ze was autodidact hoewel ze wel wat schilderlessen had gehad tijdens haar tijd op een kostschool in Lausanne. Daarover zei ze dat ze in die periode nog niet stelselmatig werkte, maar dat ze wel de grondbeginselen leerde. Ze richtte zich in haar carrière op portretten, bloemen, bomen, interieurs en stillevens.

In een interview in Het Joodsche Weekblad van 22 augustus 1941 vertelde Dorry dat ze geen speciale voorkeur had voor een onderwerp en dat ze datgene schilderde en tekende wat haar trof. Nadat ze het schilderen weer had opgepakt kreeg ze korte tijd les van Lodewijk Schelfhout (Den Haag, 23 augustus 1881 – Amstelveen, 5 november 1943). Daarna werkte een tijd zelf door, verfijnde als autodidact haar techniek en leerde voor de oorlog de Zwitserse schilder-beeldhouwer Arthur Bryx kennen, waar ze volgens eigen zeggen veel van leerde.
Ze werkte veel in haar atelier op de De Lairessestraat en in een buitenhuis in Blaricum. Ze produceerde vooral, vond het creatieve werk geweldig en richtte zich minder op exposeren hoewel ze wel het nut daarvan inzag, vooral vanwege ‘de critiek’, de feedback die ze dan ontving.

Nadat Rene voor de tweede keer was opgepakt door de bezetter ging het gezin in de onderduik op de Veluwe/

Dorry was lid van drie schildersverenigingen, De Onafhankelijken, de Gooische Schildersvereniging en De Zeester. Van de laatste was ze een van de oprichters.

 

bron:
Dora Weijl, Stadsarchief Amsterdam, Archiefkaarten, archiefnummer 30238, inventarisnummer 1947.
Dorry Kahn vertelt over haar werk. “Het joodsche weekblad : uitgave van den Joodschen Raad voor Amsterdam”. Amsterdam, 22-08-1941, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 20-07-2023, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010318169:mpeg21:p007.
Rosalie Nieuwkerk, Stadsarchief Amsterdam, Archiefkaarten, archiefnummer 30238, inventarisnummer 591.

illustratie:
Dorry Kahn vertelt over haar werk. “Het joodsche weekblad : uitgave van den Joodschen Raad voor Amsterdam”. Amsterdam, 22-08-1941, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 20-07-2023, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010318169:mpeg21:p007